CKJ heeft in de afgelopen jaren verschillende publicaties geplaats in vakbladen. Wij delen deze...
meer...

CKJ Consultancy

CKJ

Zwermen en de kracht van Crowds (wk 40, 2011)

Zwermen en de kracht van Crowds (wk 40, 2011)

Zo rond de zomer hebben we met een 6-tal vakvrouwen een boekenclub gevormd; ‘Meiden & Managementboeken’. De algemene conclusie was, dat romans toch wel gelezen worden, maar dat managementboeken een stok achter de deur nodig hebben. Er werd een boekenlijst gevormd, een structuur bedacht (3 tweetallen lezen hetzelfde boek) en een datum geprikt om de ervaringen met de boeken uit te wisselen.
De eerste drie boeken waren Uitverkocht (Jim Stolze), Easycratie (Martijn Aslander) en Drive (Daniel Pink). Omdat er ook gegeten werd, was het tijdschema strak. We gingen er zelfs gehaast van praten….  Want dat we geïnspireerd waren door deze boeken, werd al snel duidelijk. Ook mooi waren de heldere inhoudelijke raakvlakken tussen deze boeken; niet vooraf bedacht, maar werkte zeer goed in de bespreking!

 

Sinds die dag ben ik vooral aan het herkauwen op twee concepten, ‘zwermen’ en ‘wisdom of crowds’. Omdat ik denk dat deze twee de manier van ondernemen totaal op zijn kop zetten, en ook de manier van leren en werken. Daar waar Aslander (Easycratie) vooral theoretisch uit de doeken doet hoe het zit, is Stolze (Uitverkocht) meer van de praktijk. Dat leest gemakkelijker, zeker als je er je eigen toepassingen bij wil zoeken. Om een goed beeld te krijgen van wat nu speelt in vooral marketingland, zijn beide boeken eigenlijk een verplicht nummer.

Internet maakt informatie laagdrempelig beschikbaar; het uitgangspunt ‘delen is vermenigvuldigen’ staat haaks op het oude principe ‘kennis is macht’. Dat maakt ook dat beide ideeën maar lastig naast elkaar kunnen voortbestaan.


Internet is één groot netwerk. Als je beseft dat met 6 relaties alles en iedereen met elkaar is verbonden, dan ligt er een wereld aan informatie open als je dat netwerk goed weet te gebruiken. Het uitzetten van een vraag via bijvoorbeeld Twitter of Facebook geeft verrassend snel nieuwe inzichten. Ik heb dat al regelmatig ervaren. In dat opzicht zegt Stolze ‘beter een vage kennis, dan een goede vriend’. Die goede vriend heeft vaak hetzelfde referentiekader; dat leidt tot meer van hetzelfde. Aslander noemt het gevaar van gedachten inteelt, of groepsdwaling (elkaar napraten). Die vage kennis (de 2e of 3e lijnscontact) heeft een andere achtergrond en ervaring; en daardoor out-of-the-box antwoorden, die je verder kunnen brengen, in elk geval inspireren. De kracht van de massa inzetten (door sociale netwerken te gebruiken om oplossingen te vinden) maakt een ZZP’er om deze reden (veel) sterker dan een grote organisatie, die gebaat is bij het herhalen van de eigen producten ontwikkelingen en sterkten.

 

Met ‘zwermen’ wordt bedoeld de invloed de enkelen kunnen hebben op een hele populatie. Via social media kan de heersende opinie zò snel omslaan (op basis van door één individu gedeelde informatie!) dat de heersende strategieën in politiek en marketing niet meer werken. Stolze stelt dat een kwadratisch aantal volgers kan worden bereikt, door een aantal richtinggevers (5 man die een richting aangeven, kunnen 25 mensen meenemen).
Ik denk dat we van beide concepten de kracht nog maar nèt beginnen te begrijpen en dat we er nog veel van gaan horen!

 

Judith Chin Kwie Joe

 

De volgende M&M boekenavond is ook al weer gepland. Dan staan The Wuffie Factor (Tara Hunt), Iedereen CEO (Menno Lanting) en Ik ben OK, jij bent een sukkel ( Berthold Gunster) centraal. En Harthorend (Harry van der Pol) als ‘reserve’. Ik kijk er al weer naar uit!

Deel deze pagina

CKJ Consultancy
Schiedamseweg 68-70
3134 BP Vlaardingen
T 010 - 248 98 77
http://www.ckj.nl/ckjconsultancy/

Kennis en efficiëntie
Lees een willekeurig boek over efficiëntie en er staat: "Doe wat je moet doen meteen goed."...
meer...

URL: http://www.ckj.nl/ckjconsultancy/nl/non-profit-sector/blog/zwermen-en-de-kracht-van-crowds-wk-40-2011.html