CKJ heeft in de afgelopen jaren verschillende publicaties geplaats in vakbladen. Wij delen deze...
meer...

CKJ Consultancy

CKJ

Vertrouwen en Het Nieuwe Organiseren

Vertrouwen en Het Nieuwe Organiseren

De afgelopen weken heb ik met twee organisaties mogen nadenken over het al dan niet (en zo ja, hoe) toepassen van social media in de in- en externe communicatie. Het heeft iets ‘hips’ en de aanleiding is dan ook vaak in de trant van ‘we moeten er (misschien) iets mee’. Zowel het proces om tot een besluit te komen, als de uiteindelijke keuzes die gemaakt moeten worden, zijn leerzaam.

 

In beide organisaties heb ik ervaren, dat de kennis bij de beslissers eigenlijk heel beperkt is. Men kan wel enkele sociale netwerken opnoemen, maar wat het onderscheid is en waarom je wel voor de één zou kiezen en niet voor de ander, dat wordt al lastiger. Zo hoorde ik deze week een mooie uitspraak: “Vroeger namen bedrijven stagiaires in dienst omdat ze hen wat te leren hadden; nu nemen we stagiaires in dienst omdat we van hén wat kunnen leren”. Zeker op het gebied van de social media is het (helaas) waar: Ook vandaag weer zag ik in een intern personeelsblad van een grote onderneming een zogenaamd “succesverhaal” van een student die het social media beleid heeft opgezet voor die organisatie. Het is toch eigenlijk heel vreemd; traditioneel denkend zou geen organisatie het verzinnen om haar grote PR- en marketinguitingen bij een student of stagiair onder te brengen….

Wordt social media en de strategische potentie daarvan dan nog zó onderschat? (Echt, u zou niet de eerste zijn met compleet ingerichte social media, die niet beheerd kan worden, omdat met de stagiair de toegangscodes en wachtwoorden zijn verdwenen...)

 

Procesmatige aandachtspunten:
• Laat je goed uitleggen wat social media ís en hoe het werkt;

• Bepaal de doelstelling: waarom zou je social media inzetten; wat hoop je te bereiken?
• Denk na over de doelgroep; zoek uit waar die zich bevindt (welke media?)
• (Laat) Onderzoek(en) wat er nu al gebeurd op diverse social media met relatie tot jouw organisatie/ product/ dienst en maak gebruik van wat er al is, door slim te verbinden (b.v. Youtube, Flickr etc. gebruiken in website en Facebook pagina);
• Bepaal hoe on- en offline communicatie elkaar kan versterken en zet daar op in!
• Inrichten en vullen is één ding; het beheer van content, discussies en het reageren en anticiperen daarop vraagt structureel, professioneel beheer. Richt dat direct goed in!

 

Inhoudelijke aandachtspunten:
• Social media worden gekenmerkt door veel zenders. Alleen al door deze zenders te koppelen en de informatie samen te brengen, ontstaat er content die waarde heeft, zonder dat het veel tijd en inspanning kost! Begin dus met verbinden wat er al is en bouw vervolgens de interactie langzaam en gericht op;
• Social media zijn ‘open’. Iedereen kan zeggen en plaatsen wat hij wil en dat hou je niet tegen. Het gaat daarom veel minder om het traditionele zenden en veel meer om goed luisteren: Door te reageren op wat anderen zenden, vragen, delen ontstaat al snel interactie. En door te kijken, volgen, luisteren kom je er achter waar de werkelijke informatiebehoefte en interesses van je doelgroep liggen!

• Begin gewoon; laat los; kijk wat er gebeurd en stuur bij. Experimenteer, ervaar!

 

Omdat “censuur en controle” (1.0 denken!) en social media niet zo goed samengaan, vraagt de inzet van social media om ‘loslaten’. Dat voelt voor veel organisaties nog niet zo gemakkelijk. We zijn het niet gewend. Dan is het een raar idee dat je het zenden kunt overlaten aan de ‘crowd’ en je waarde haalt uit het volgen en reageren daarop. In de ‘nieuwe informatiemaatschappij’ werkt het echter wel zo: iedereen weet dat informatie overal vandaan kan komen. Bronnen worden niet gecheckt; we vertrouwen voor 75% op een aanbeveling van een vriend (tegen 14% vertrouwen in een advertentie of professionele recensie!).

 

Het gaat er dus vooral om hoe je als organisatie omgaat met deze nieuwe openheid; hoe alert je bent en hoe je reageert: herkent je doelgroep de manier van reageren; voelen ze zich daarbij thuis? Het Nieuwe Organiseren gaat over het bouwen van communities; open groepen van gelijkgestemden, die graag moeite doen om ergens bij te willen horen en daar ook met zorg mee omgaan. Het nieuwe leiderschap vraagt daarom om (veel) vertrouwen. Een mooie opgave.

 

Ik was dan ook erg trots, dat één van voorgenoemde organisaties na het doorlopen van het verkennende proces concludeerde: “We weten niet precies wat we gaan doen, maar laten we maar van start gaan”.

Als dát geen vertrouwen is…..

 

Judith Chin Kwie Joe

Reageer

Deel deze pagina

CKJ Consultancy
Schiedamseweg 68-70
3134 BP Vlaardingen
T 010 - 248 98 77
http://www.ckj.nl/ckjconsultancy/

Kennis en efficiëntie
Lees een willekeurig boek over efficiëntie en er staat: "Doe wat je moet doen meteen goed."...
meer...

URL: http://www.ckj.nl/ckjconsultancy/nl/non-profit-sector/blog/vertrouwen-en-het-nieuwe-organiseren.html