CKJ heeft in de afgelopen jaren verschillende publicaties geplaats in vakbladen. Wij delen deze...
meer...

CKJ Consultancy

CKJ

Tijd voor Turkoois?! .... (week 44, 2011)

Tijd voor Turkoois?! .... (week 44, 2011)

Generatie Y houdt de gemoederen bezig. We denken ons suf wat de volgende generatie voor eisen aan werk en werkomgeving gaat stellen; wat dat betekent voor de manier van leidinggeven en organiseren. Ook de Generatie Y zélf doet daar uitspraken over. Een mooi voorbeeld is het recente boek “Generatie Y aan het werk” (ontstaan als eindproduct van een minor aan de Hogeschool Den Haag; een co-creatief proces, waarbij via Tenpages.com voldoende aandelen werden verkocht om het boek uiteindelijk ook écht te laten verschijnen).

 

Dat er een verandering is of wordt ingezet, daar lijkt iedereen het wel over eens. Generatie Y verschilt nog wel van mening met de voorgaande generatie(s) over het ‘hoe, wat en waarom’. In de theorie van Graves vind ik een interessant aanknopingspunt, om de ontwikkeling eens vanuit theoretisch perspectief te verkennen.
De Amerikaanse humanistisch psycholoog Clare Graves (1914-1986) heeft een theorie ontwikkeld om de invloed van waarden (drijfveren) op menselijk gedrag te begrijpen. Hij onderscheidde 8 waardensystemen en gaf er direct bij aan, dat het daar niet bij zal blijven, omdat de mensheid zich zal blijven ontwikkelen. Velen hebben wel gehoord van de waarde-typeringen, die zijn uitgewerkt in kleuren. De ontwikkeling start bij Beige (overlevingsdrijfveer) en gaat via Paars (rituelen), Rood (macht), Blauw (ordenen), Oranje (competitie), Groen (sociale drijfveer) en Geel (visionair/ intellectueel) naar Turkoois (holistische drijfveer). Het gaat te ver om hier de hele theorie van Graves te behandelen; daar zijn andere bronnen voor beschikbaar. In de ontwikkeling van de mensheid, zo stelt Graves, reageren we met een ‘mindset’ op de levenscondities die ons omringen. Ieder volgend waardesysteem ontstaat, als het vorige onvoldoende antwoorden geeft op de vragen die de levenscondities ons stellen. De opbouw van waarden volgt dus de menselijke evolutie.

 

Management Drives (en Real Drives) zijn op werkrelaties gerichte toegepaste uitwerkingen van de denkbeelden van Graves. In deze methoden wordt Turkoois nauwelijks uitgewerkt, want ‘zolang nog zeer weinig mensen (ca. 1-2% in de jaren ’90) hoog-Turkooise scores vertonen, is deze factor van ondergeschikt belang’(Versnel, Koppenol).
Hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer de stelling “Turkoois werd door de vorige generatie niet begrepen; de tijd is er nu rijp voor!” voor mij wordt bevestigd. In elk geval houdt het mij érg bezig de laatste weken.

 

Turkoois is de waarde die inziet dat alle streven naar structuur, succes, gemeenschapszin en individueel begrip de échte problemen van deze wereld niet kunnen oplossen. Turkoois beziet de wereld van grotere afstand en doet wat relevant is. Zonder grootse en meeslepende acties om de wereld te verbeteren (zoals Groen). Turkoois is meer bescheiden (‘zorg voor je eigen tuin, maar doe daarin wat werkelijk zin heeft’). Het wereldbeeld van Turkoois: de wereld is een netwerk van onderling afhankelijk eenheden die één samenhangend geheel vormen. Turkooizen ervaren het als een taak om verantwoord met de wereld om te gaan en zijn gericht op duurzaam maatschappelijk welzijn. Turkoois is wij- of groepsgericht.
Kernwoorden: Zingeving, verbinding en “weten”.

 

Ik heb het gevoel dat de groep die zich herkent in deze waarden en drijfveren zich sterk aan het ontwikkelen is en dat nieuwe ontwikkelingen die nu samen komen, ertoe leiden dat we deze gedragsstijl en waarden nu beter kunnen duiden. Het lijkt me gewéldig om (met generatie Y!) deze denkbeelden verder uit te werken en te bezien of binnen het kader van de gedachten van Graves de drijfveren van de volgende generatie verklaard, en in kaart gebracht kunnen worden. Als je daarover mee wil denken: ik hoor het graag!

 

Reageer

Judith Chin Kwie Joe

Deel deze pagina

CKJ Consultancy
Schiedamseweg 68-70
3134 BP Vlaardingen
T 010 - 248 98 77
http://www.ckj.nl/ckjconsultancy/

Kennis en efficiëntie
Lees een willekeurig boek over efficiëntie en er staat: "Doe wat je moet doen meteen goed."...
meer...

URL: http://www.ckj.nl/ckjconsultancy/nl/non-profit-sector/blog/tijd-voor-turkoois-week-44-2011.html