CKJ heeft in de afgelopen jaren verschillende publicaties geplaats in vakbladen. Wij delen deze...
meer...

CKJ Consultancy

CKJ

Social media Stress ?! (week 50 2011)

Social media Stress ?! (week 50 2011)

Steeds weer nieuwe media komen op en leiden tot nieuwe communicatiestromen. “Waar doe ik aan mee en waarom?” is een vraag die ik me regelmatig stel. In een poging om bij te zijn en te blijven (en vooral ook te ervaren wat het brengt), ben ik inmiddels actief op Twitter (happy heavy user!), LinkedIn (vooral zakelijk handig), Facebook (groep vrienden uit studententijd maakt hier evenementen bekend) en sinds kort ook Google+ (een netwerkgroep heeft dit medium gekozen als basis voor samenwerking). Hyves laat ik naast me liggen (‘voor baby’s en bejaarden’, aldus een vriendin wiens mening in op dit vlak zeer serieus neem).

 

Uiteraard staat de vraag centraal wat je wil bereiken. Direct daarna begint het inrichten van je profiel (als persoon) en/of pagina (als bedrijf). Het is een hele kunst om wegwijs te worden. Vooral Facebook blinkt niet echt uit in gebruiksgemak. Ik ben niet van het type dat geduldig allerlei helpfuncties gaat raadplegen of YouTube af gaat struinen naar instructie filmpjes. Als het intuïtief niet werkt, haak ik af….
Twitter is prima in dit opzicht; LinkedIn gaat (de basisinstellingen zijn goed te doen; als je er echt iets uit wil halen, moet je toch wat meer tijd en energie investeren). Google+ lijkt in eerste instantie de opgeschoonde versie van Facebook, maar door allerlei gekoppelde functies (Picasaweb, Google Docs) wordt het toch knap lastig.

 

Waar ik soms ‘baal’ van de hoeveelheid mail aan het einde van een dag, hoopte ik dat de social media een oplossing zouden bieden. Met deze media ben je de hele dag in verbinding en kunnen diverse zaken real time opgelost worden. Maar een gevaar licht op de loer; afhankelijkheid van de smartphone is er daar één van. Met de achterliggende ‘angst’ iets belangrijks te missen. Je kunt je behoorlijk gek laten maken en zeker in het begin gebeurde mij dat ook!

 

Inmiddels is regelmatig en op verschillende vlakken bewezen, dat de aanwezigheid op deze media zinvol is; het levert op wat ik er van verwacht (en meer!). Maar de hoeveelheid tijd die er in gaat, is ook fors. Dat moest dus anders. Drie inzichten hebben me geholpen om social media stress te beteugelen. Ten eerste een feit over Facebook. Er zijn ruim 4 miljoen (!) Nederlanders actief. En ‘actief’ wordt daarbij gedefinieerd als ‘minimaal één keer per maand de berichten bekijken en beantwoorden’. Tja, één keer per maand… da’s wel te doen!
Het tweede inzicht kwam uit de vergelijking ‘Twitter is als een café’ (het gesprek dat je aanstaat, volg je. Bij een gesprek dat je niet interesseert, sluit je in een café ook niet aan).
Het bijna panische volgen van de diverse (vrienden)groepen op de verschillende media krijg ik langzaam onder controle. Want ik besef ook wel: voorheen zag ik hen ook niet wekelijks (laat staan dagelijks!). Het derde inzicht was feedback van een collega op mijn Twittergedrag (’s avonds laat leest niemand het meer en ‘s ochtends is het in de timelines verdwenen). Sindsdien leg ik mijn BlackBerry wat gemakkelijker weg als in ’s avonds op de bank zit.

 

Wat me nog wel bezig houdt, is de vraag waarom de platforms niet samenwerken. Het mooie van e-mail is, dat alles met elkaar communiceert: Stel je voor dat hotmail alleen tussen hotmail accounts zou werken en Gmail alleen tussen Gmail accounts. Dan zou het lang zo populair niet zijn. Hyves, Facebook en Google+ zijn in beginsel vergelijkbare media. Ik zou het mooi vinden als je op basis van je eigen voorkeur en behoeften een platform (layout, functies) kon kiezen, maar wel met andere netwerken verbonden bent en kunt uitwisselen. Zodat ik niet op zeven plekken op internet hoef te volgen wat ik wil weten….

 

Overigens; een briljante oplossing om al je digitale activiteiten voor de buitenwereld bijeen te brengen is er: Op about.me/CKJudith vind je al mijn accounts bijeen. En dat was ook nog eens zonder stress of chagrijn ‘plug and play’ in te richten!

 

Reageer

Deel deze pagina

CKJ Consultancy
Schiedamseweg 68-70
3134 BP Vlaardingen
T 010 - 248 98 77
http://www.ckj.nl/ckjconsultancy/

Kennis en efficiëntie
Lees een willekeurig boek over efficiëntie en er staat: "Doe wat je moet doen meteen goed."...
meer...

URL: http://www.ckj.nl/ckjconsultancy/nl/non-profit-sector/blog/social-media-stress-week-50-2011.html