CKJ heeft in de afgelopen jaren verschillende publicaties geplaats in vakbladen. Wij delen deze...
meer...

CKJ Consultancy

CKJ

Hotel of buurthuis: waar voel ik me thuis? (week 13, 2011)

Hotel of buurthuis: waar voel ik me thuis? (week 13, 2011)

“Een universiteit is een hotel; een MBO instelling een buurthuis”

Een hotel heeft tijdelijke bezoekers; die af komen op het imago, de naam en kritisch zijn op de kwaliteit. Het is vluchtig. Het buurthuis is een plek waar mensen uit een wijk elkaar ontmoeten; je gaat omdat je er iedereen kent en je thuis voelt. Je accepteert wat het is, zonder er veel eisen aan te stellen. In het buurthuis gaat het over bezoekers of bewoners. Over gemeenschapszin. In een hotel gaat het over klanten, service en dienstverlening.

 

De verhouding tussen student en ondersteuner is hierdoor in beide typen instituten totaal anders en dat betekent wat voor mijn werk in de facilitaire organisatie. Na drie jaar bij Zadkine (MBO Rotterdam), was het daarom ‘even wennen’ op de Erasmus Universiteit. In het ‘buurthuis’ Zadkine had de facilitaire organisatie een pedagogische rol: Conciërges corrigeren incidenten tussen deelnemers en daarmee was de facilitaire organisatie een verlengstuk van de onderwijsorganisatie. Een incident in ‘hotel’ Erasmus gaat over een foutparkeerder of een technisch mankement; daar wordt je aangesproken op de kwaliteit van de dienst in een heel andere verhouding (die van leverancier versus afnemer).

 

Zadkine als ‘buurthuis’ heeft een sterke verbinding met de wijk, de stad Rotterdam en met de regio. Er worden mensen opgeleid voor praktische beroepen; ze werken straks ‘om de hoek’. Studenten op de universiteit hebben er nú de tijd van hun leven, maar gaan daarna verder. De binding is er wel met de inhoud; maar veel minder met de plek en de faciliteiten. Met minder binding is het gemakkelijker om je ertegen af te zetten. Als facilitair manager (a.i.) heb ik dan ook dagelijks klachten en kritische opmerkingen van medewerkers én studenten in mijn mailbox. Over de prijs van de melk in het restaurant, foutieve communicatie of een onheus ervaren behandeling door een beveiliger. Ik kan me niet herinneren in de ruim drie jaar hiervoor, bij Zadkine, ooit een mailtje van een student te hebben gekregen over dit soort zaken…

 

Zadkine deed een sterk appèl op maatschappelijke competenties. Geweldig was het om het eigen facilitair bedrijf in te zetten als intern leerlandschap! Op de campus van het Erasmus (‘de enige universiteit met een naam!’) wordt ik uiterst scherp gehouden op mijn persoonlijke en vakgerichte ontwikkeling. Een mooie afwisseling. Anders uitdagend.

 

Judith Chin Kwie Joe

Deel deze pagina

CKJ Consultancy
Schiedamseweg 68-70
3134 BP Vlaardingen
T 010 - 248 98 77
http://www.ckj.nl/ckjconsultancy/

Kennis en efficiëntie
Lees een willekeurig boek over efficiëntie en er staat: "Doe wat je moet doen meteen goed."...
meer...

URL: http://www.ckj.nl/ckjconsultancy/nl/non-profit-sector/blog/hotel-of-buurthuis-waar-voel-ik-me-thuis-week-13-2011.html